Pierwszym etapem w drodze do zostania pilotem jest, szkolenie podstawowe. Podczas jednodniowych zajęć przeszkolimy Cię z teorii wymaganej do odbycia lotu zapoznawczego, zaznajomimy Cię z szybowcem oraz odpowiemy na wszystkie pytania dotyczące szybownictwa i procesu szkolenia. Szkolenie podstawowe kończy się lotem zapoznawczym z instruktorem, podczas którego pokażemy Ci podstawowe zasady sterowaniem szybowcem, Ty będziesz mieć możliwość stwierdzenia, czy ten sport "jest dla Ciebie" i czy chcesz mu poświęcić całkiem sporo wolnego czasu, a my będziemy mieli możliwość wstępnego stwierdzenia, czy masz predyspozycje, aby zostać pilotem 🙂 Następny etap szkolenia obejmuje wszystko to, co jest niezbędne do właściwego planowania kręgu nadlotniskowego, czyli: naukę startu, lotu po prostej, przez naukę lądowania, aż po przygotowanie do samodzielnego radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych. Szkolenie to kończy się 5 lotami bez instruktora na pokładzie.
Aby rozpocząć szkolenie szybowcowe musisz mieć ukończone 14 lat oraz umieć czytać i pisać 🙂
Aby latać samodzielnie najpierw musisz wykonać badania lotniczo - lekarskie II klasy (do licencji szybowcowej SPL). Badania takie można wykonać u licznych lekarzy orzeczników lotniczych, których aktualny wykaz zawsze znajduje się na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Najbliżej badania możesz wykonać w Rzeszowie i koszt badań jest uzależniony od lekarza - orzecznika, ale oscyluje w okolicach 350zł. Jeśli nie Rzeszów, to polecamy w Krakowie pana Płaszczaka - szybko i bezstresowo.
Po szkoleniu podstawowym, a przed kolejnym etapem szkolenia musisz wypełnić wszystkie dokumenty, które są wymagane przepisami. Dokładną instrukcję i listę dokumentów możesz znaleźć tutaj
Szkolenie w naszym ośrodku obejmuje również dłuższy lot na szybowcu dopuszczonym do akrobacji, podczas, którego uczeń pilot wraz ze swoim instruktorem wykonuje korkociągi. Po ukończeniu dwóch powyższych etapów szkolenia, uczeń pilot:
- ma wykonanych minimum 51 lotów (w tym 5 lotów samodzielnych), o łącznym czasie około 4-5 godzin,
- dopuszczony jest do samodzielnego wykonywania lotów po kręgu nadlotniskowym na szybowcu, na którym odbywało się szkolenie,
-posiada uprawnienie do wykonywania startów za wyciągarką
Następnie uczeń pilot rozpoczyna trzeci etap swojego szkolenia - kolejne zadanie jakim jest „Nauka lądowania w terenie przygodnym”, potocznie zwana "Celnością lądowania":
To ćwiczenie obejmuje naukę celnego lądowania: przyziemienia i zatrzymania szybowca w wyznaczonym przez instruktora miejscu. Celem takiego zadania jest przygotowanie do bezpiecznego lądowania szybowcem w terenie przygodnym – w polu. Kolejne loty poświęcone są nauce bezpiecznego wytracania wysokości przed lądowaniem, czyli esowaniu zarówno do lądowania pod wiatr, jak i z wiatrem. Ostatnie loty w tym zadaniu poświęcone są na „Wybór właściwego miejsca do lądowania w terenie przygodnym”. Są to jeden lub dwa dłuższe loty na termikę, podczas, których instruktor przekazuje swojemu uczniowi wiedzę niezbędną do wybrania właściwego pola do lądowania.
Po ukończeniu „Celności lądowania” uczeń pilot:
- ma wykonanych minimum 71 lotów
- jest przygotowany do ewentualnego lądowania w terenie przygodnym podczas lotu termicznego.
Równolegle do „Celności lądowania”, uczeń pilot rozpoczyna czwarty etap szkolenia, jakim jest termika instruktorska. Podczas dłuższych lotów z instruktorem, uczeń pilot zdobywa wiedzę niezbędną do właściwego wykorzystywania prądów wznoszących. Loty wykonywane są na szybowcu dwusterowym. Łączny czas jaki przewidziany jest na to zadanie wynosi 8 godzin i musi zostać zrealizowany w minimum 6 lotach (3 z instruktorem i 3 samodzielnych). Po spełnieniu tego warunku, uczeń pilot rozpoczyna samodzielne loty na termikę nadlotniskową, od których już tylko krok do zdobycia licencji SPL.
Po wykonaniu wszystkich lotów przewidzianych przez program na termikę, uczeń pilot:
- może wykonywać samodzielne loty na termikę nadlotniskową
- po zdobyciu doświadczenia i uzgodnieniu z instruktorem, może wykonać przelot do licencji SPL, który jest jednocześnie ostatnim warunkiem wymaganym do wydania skierowania na egzamin praktyczny do uzyskania licencji SPL.
Tylko u nas, niezależnie od wieku, za cały kurs do 5 lotów samodzielnych (teoria + praktyka) zapłacisz jedynie 3000zł - porównaj ceny, jesteśmy jednym z najtańszych Aeroklubów w Polsce!!
Masz jakieś pytania?? Zadzwoń: 793744784 lub napisz maila na biuro [at] aeroklubjaroslaw.pl (wstaw małpę zamiast [at]).
Chętnie odpowiemy na Twoje pytania i wyjaśnimy wszelkie wątpliwości!